doa anak dari quran

doa anak dari quran

doa anak

~Ya ALLAH, berikanlah aku kesabaran dalam mendidik anak-anak ku. Jadikanlah anak-anakku anak yang soleh, baik pekerti, berhati lembut, baik budi bicara dan cerdas akal fikirannya, peliharalah anak-anakku dalam cahaya keimanan-MU ya ALLAH. Sesungguhnya hanya Engkau pemakbul segala doa. Amiin~

Saturday, June 22, 2013

MENDIDIK ANAK - HINDAR PENGARUH ROKOK

Tahniah kepada ibu dan bapa yang anaknya tidak merokok. Mesti ada prinsip-prinsip yang diamalkan di dalam keluarga yang menghindar anak dari merokok. Bapa tidak merokok. Bapa hanya merokok di luar rumah. Bapa tidak pernah suruh anak beli rokok. Tanda larangan merokok ditampal di dalam rumah. Anak diajar bahawa tidak perlu merokok untuk nampak hebat. Dua keturunan sudah membuang rokok. Atau lain-lain amalan yang lebih berkesan.
Tengah malam tadi saya menerima sms dari seorang bapa yang menceritakan beberapa orang pelajar saya pekena syisya di Taman Gelora. Bagaimana nak buat? Saya percaya ini adalah perkara yang menjadi cabaran kepada ramai ibu bapa dan pengurusan disiplin sekolah. Mohon pendapat.

1 comment:

Unknown said...

setuju, anak itu terkadang mencontoh apa yg dia lihat, jadi keluarga itu harus mndukung agar anak tidak mengikuti,

kunjungan balik yah di kisahlabil.wordpress.com cerita humor gitu ttg keseharian gue,