doa anak dari quran

doa anak dari quran

doa anak

~Ya ALLAH, berikanlah aku kesabaran dalam mendidik anak-anak ku. Jadikanlah anak-anakku anak yang soleh, baik pekerti, berhati lembut, baik budi bicara dan cerdas akal fikirannya, peliharalah anak-anakku dalam cahaya keimanan-MU ya ALLAH. Sesungguhnya hanya Engkau pemakbul segala doa. Amiin~

Tuesday, June 18, 2013

MENDIDIK ANAK - AJAR BACA QURAN

Dulu di rumah saya ada pengalaman kanak-kanak belajar membaca Al-Quran selama 5 tahun. Isteri saya menerima anak saudara beliau belajar membaca Quran kerana kami tinggal satu taman. Kemudian ramai jiran-jiran menghantar anak ke rumah kami. Penuh ruang tamu. Bagi kita yang berkira tentang keselesaan, memang terganggu dengan karenah kanak-kanak. Bising, barang hilang, barang pecah, terberak pun ada. Oleh kerana ianya berkaitan dengan Quran, saya bersabar ajalah. Lama-lama sayapun tumpang mengajar kanak-kanak tersebut. Saya juga memasang radio yang memperdengarkan Quran 24 jam di rumah saya itu.

Ada beberapa kanak-kanak berumur 2-3 tahun dihantar ke rumah kami. Yang menarik perhatian saya adalah seorang yang mula membaca Iqra'. Paling banyak dia boleh menyebut 3 huruf. Selepas itu dia akan mendongakkan mukanya ke siling dan hanya mengikut sahaja sebutan saya tanpa memandang ke buku Iqra'. Saya berfikir bagaimana budak ini boleh mengenal huruf jika dia berkelakuan begini setiap kali mengaji. Keadaan ini berlanjutan sehingga setahun. Agaknya dia boleh hafal sawang yang ada di siling rumah kami. 

Selepas setahun, budak ini boleh meningkatkan kemahirannya dari buku Iqra' 1 ke buku seterusnya dengan mudah. Saya percaya jika dia terus belajar mengaji setelah kami pindah, dia tidak ada masalah untuk membaca Quran.

Pada pendapat saya, jika kita hendak anak kita pandai membaca Quran, ajarlah dia. Jika dia menunjukkan kelakuan seperti budak tadi, sabarlah. Setahun, dua tahun atau berapa tahunpun, jika kita sabar mengajarnya, InsyaAllah dia akan boleh mengenal dan membaca Quran.

Dengan bantuan perkakasan yang ada di pasaran seperti pen digital Quran, atau tab Quran, atau handphone Quran tentu kaedah mengajar anak menjadi lebih mudah. 

Contoh perkakasan yang ada di Youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=ANmwivrT6cY

https://www.youtube.com/watch?v=ejjf15HBLUk
https://www.youtube.com/watch?v=dQhqibBUKLw

No comments: