doa anak dari quran

doa anak dari quran

doa anak

~Ya ALLAH, berikanlah aku kesabaran dalam mendidik anak-anak ku. Jadikanlah anak-anakku anak yang soleh, baik pekerti, berhati lembut, baik budi bicara dan cerdas akal fikirannya, peliharalah anak-anakku dalam cahaya keimanan-MU ya ALLAH. Sesungguhnya hanya Engkau pemakbul segala doa. Amiin~

Monday, July 8, 2013

DIDIK ANAK - PINTU TANDAS

"Abah, pintu tandas sekolah saya dah pasang. Besi", beritahu anak saya semalam.

Memang sekolah anak saya telah lama tandasnya tidak ada pintu. Pintu 'original' telah pecah berderai. Plastik. 

Dalam mesyuarat PIBG ditimbulkan perkara ini.

"Mengapa pintu tandas tidak ada?" soal seorang bapa. 

"Takkan kita mendidik anak kita seperti ini". 

Kasar bunyinya. Saya cepat-cepat angkat tangan dan bersuara, "senang aje tuan-tuan, kita pungut RM10 seorang daripada penjaga. 500 orang dah dapat RM5,000. Boleh kita pasang pintu baru. Buat yang besi". Tidak ada bantahan. 

Senang hati saya dengan laporan anak saya ini. Tidak dapat saya bayangkan bagaimana anak-anak membuang air besar atau kecil di dalam tandas yang tidak ada pintu. Kesian.

Perkara ini saya percaya berlaku di banyak sekolah. Termasuk sekolah saya. Sebab itu saya cadang pintu besi. 


No comments: