doa anak dari quran

doa anak dari quran

doa anak

~Ya ALLAH, berikanlah aku kesabaran dalam mendidik anak-anak ku. Jadikanlah anak-anakku anak yang soleh, baik pekerti, berhati lembut, baik budi bicara dan cerdas akal fikirannya, peliharalah anak-anakku dalam cahaya keimanan-MU ya ALLAH. Sesungguhnya hanya Engkau pemakbul segala doa. Amiin~

Monday, November 16, 2015

KEPUTUSAN UPSR 2015

Keputusan keluar hari ini. Tahniah kepada ibu bapa yang anak mereka mendapat keputusan cemerlang 5A. Tahniah juga kepada sekolah dan guru yang berjaya mendidik pelajar sehingga mendapat 5A. 

Pastinya sekolah yang banyak berusaha akan melahirkan ramai pelajar 5A. Untunglah anak-anak yang belajar di sekolah seperti ini.

Perkara asas yang perlu untuk pelajar mendapat 5A adalah latih tubi yang banyak. Ibu bapa boleh agak sama ada anak kita cukup latihan atau sebaliknya. Jika kita tidak melihat kertas latihan dan soalan yang banyak pada anak kita, menunjukkan latih tubi tidak cukup. Ibu bapa bolehlah bertanya kepada sekolah mengapa ianya tidak banyak. Mungkin kertas tidak cukup. Mungkin sekolah tidak ada bajet untuk beli kertas. Oleh itu ibu bapa hendaklah menolong pihak sekolah melalui saluran PIBG membelikan kertas dan peralatan lain yang perlu ke arah ini.

Lebih manis jika guru yang membuat kelas tambahan diberikan imbuhan. Sekali lagi PIBG boleh dijadikan saluran untuk membantu. Ibu bapa yang bijak akan susah hati jika yuran PIBG terlalu kecil. Bajet kecil progam yang dijalankan tidak banyak. Bagaimana hendak adakan seminar jawab soalan peperiksaan tanpa mengeluarkan belanja. Petunjuk yang senang dilihat oleh ibu bapa adalah yuran PIBG. Semakin besar yuran yang dikutip oleh PIBG semakin banyak program yang boleh dijalankan dan semakin dekat anak kita untuk mendapat 5A.

Pesan orang tua-tua 'kita tuai apa yang kita semai' adalah amat bertepatan dengan suasana kita hari ini.


No comments: