doa anak dari quran

doa anak dari quran

doa anak

~Ya ALLAH, berikanlah aku kesabaran dalam mendidik anak-anak ku. Jadikanlah anak-anakku anak yang soleh, baik pekerti, berhati lembut, baik budi bicara dan cerdas akal fikirannya, peliharalah anak-anakku dalam cahaya keimanan-MU ya ALLAH. Sesungguhnya hanya Engkau pemakbul segala doa. Amiin~

Monday, November 23, 2015

CUTI SEKOLAH

Cuti baru mula. Hari ini minggu pertama cuti. Apa pengisian cuti anak kita? Bagaimana menjadikan cuti berfaedah kepada anak? Besarkah belanja untuk menjadikan cuti anak berfaedah?

Jika kita tidak rancang cuti anak, dia akan rancang dan buat sendiri. Atau dia akan ikut kawan-kawan habiskan cuti. Bagaimana dia menghabiskan masa bersama kawan-kawannya wajib kita ambil tahu.

Ada sekolah yang beri kerja rumah kepada anak kita. Selidik dengan guru, kawan kita, kawan anak kita sama ada guru beri kerja rumah atau tidak. Jika ada bantulah anak siapkan kerja rumah. Ucapkan terima kasih kepada guru yang memberi kerja rumah itu.

Masa cuti kita ada banyak masa untuk ajar anak baca quran. Ambillah peluang ini. Bacalah quran bersama-sama anak. Ajarkan bacaan solat yang betul. Ajar doa selepas solat yang mudah.

Masa cuti juga kita boleh ajak anak menolong di dapur. Biarkan anak mencuba goreng jejemput misalnya. Atau lebih handal lagi jika dia boleh masak gulai lemak!

No comments: