doa anak dari quran

doa anak dari quran

doa anak

~Ya ALLAH, berikanlah aku kesabaran dalam mendidik anak-anak ku. Jadikanlah anak-anakku anak yang soleh, baik pekerti, berhati lembut, baik budi bicara dan cerdas akal fikirannya, peliharalah anak-anakku dalam cahaya keimanan-MU ya ALLAH. Sesungguhnya hanya Engkau pemakbul segala doa. Amiin~

Tuesday, September 24, 2013

BAGAIMANA TARIK MINAT ANAK BACA BUKU BAHASA INGGERIS

Membaca bukanlah pilihan utama bagi kebanyakan anak kita. Jika kita ada anak yang rajin membaca bersyukurlah kepada Allah kerana memberi kita anak seperti itu. 
Menggalakkan anak membaca buku bahasa Inggeris adalah satu cabaran yang lebih getir. Ibu bapa mesti ada banyak cara untuk pikat dan galakkan anak mereka. Ibu bapa yang ada idea dan pengalaman dalam hal ini boleh menghantar komen di sini. Boleh kita baca bersama. 
Ini cara saya cara saya untuk anak lelaki saya berumur 9 tahun
  • ajak dia ke kedai buku sekerap yang mungkin
  • pujuk dia ke bahagian cerita bahasa Inggeris
  • biar dia cari buku yang dia suka
Kaedah saya ini mendorong anak saya menyukai buku Geronimo Stilton seperti ini:



Buku ini ada gambar dan tulisan warna. Walaupun dia tidak faham 100% apa yang dia baca, saya lihat dia sudah menguasai banyak perkataan di dalam buku ini. Dia juga boleh memahami jalan cerita buku tersebut. Paling saya seronok dia minta beli buku yang lain pula!

No comments: